írás az írás - játék
Hans-Georg Gadamer, Igazság és módszer. Egy filozófiai hermeneutika vázata, Budapest, Gondolat, 1984.
II. A Mûalkotás ontológiája és ennek hermeneutikai jelentősége
A játék mint az ontológiai explikáció vezérfonala
a)A játék fogalma
"Amikor mi a művészet tapasztalatával kapcsolatban játékról beszélünk, akkor játékon nem az alkotó vagy az élvező viselkedést s főleg nem a lelkiállapotot érjük, s egyáltalán nem egy szubjektivitás szabadságát jelenti, mely a játékban tevékenykedik, hanem magának a műalkotásnak a létmódját." (88)
"A játszás sajátos lényegvonatkozásban áll a komollyal." (88)
"Nem az a komolyság teszi a játékot játékká, amely mintegy kivezet belőle, hanem csakis magának a játéknak a komolysága." (88)
"A játék létmódja nem engedi meg, hogy a játszó úgy viszonyuljon a játékhoz, mint valami tárgyhoz. A játszó jól tudja, hogy mi a játék, s hogy amit tesz, az 'csak játék', de nem tudja, hogy mi az, amit itt 'tud'". (88)
"... a műalkotás igazi léte abban áll, hogy tapasztalattá válik, mely megváltoztatja a tapasztalót. A művészet tapasztalatának a 'szubjektuma', az ami megmarad és megőrződik, nem annak a szubjektivitása, aki tapasztalja, hanem maga a műalkotás. Ez az a pont, ahol jelentőssé válik a játék létmódja. Mert a játéknak saját lénye van, függetlenül azoknak a tudatától, akik játsszák. Játék van ott is, sőt tulajdonképpen ott van játék, ahol nem a szubjektivitás magáért valósága határolja körül a tematikus horizontot, s ahol nincsenek szubjektumok, amelyek játékosan viselkednek.
A játék szubjektumai nem a játékosok, a játék a játszók révén csupán megmutatkozik." (89)
"... a játék legeredetibb értelme a mediális értelem." (89)
"... a játéknak elsőbbsége van a játékos tudatával szemben..." (90)
"... minden játszás játszottság..." (91)
"A játszás az, ami a játékost hatalmában tartja, ami behálózza a játékba, ami játszatja." (91)
"Maguknak a játékoknak különbözik a szelleme." (91)
"Egy játék lényegét azok a szabályok és rendek alkotják, melyek előírják a játéktér kitöltését. Ez kivétel nélkül érvényes mindenütt, ahol játékról van szó. Például érvényes a víz játékára vagy a játszó állatokra is. A játékteret, amelyben a játék lejátszódik, úgyszólván maga a játék méri ki belülről, és sokkal inkább a játékmozgást meghatározó rend határolja körül, nem pedig az, amibe beleütközik, tehát a szabad tér határai, melyek a mozgást kívülről korlátozzák. " (91)
"A játék valóban arra korlátozódik, hogy megmutatkozzék. Létmódja tehát az önmegmutatás. ... A játék kiváltképpen megmutatkozás." (92)
"... a játékfeladat vállalása önmagunk játékba hozása. Így a játék önmegmutatása azt idézi elő, hogy a játszónak úgyszólván önmagát sikerül bemutatnia, amikor valamit játszik, tehát bemutat." (92)
"Mármost lehetősége szerint minden megmutatás valaki számára való megmutatás. Hogy ezt a lehetőséget mint olyat szándékolják is -- ez a művészet játékjellegének a sajátossága. A játékvilág zárt terének itt úgyszólván leomlik az egyik fala." (92)
"A nézőnek csak módszertani elsőbbsége van: abból, hogy a játék az ő számára van, láthatóvá válik, hogy benne rejlik az értelemtartalom, melyet meg kell érteni, s amely azért elválasztható a játékosok viselkedésétől. Itt alapjában megszűnik a játékos és a néző közötti különbség. A követelmény, hogy magára a játékra, annak értelemtartalmára kell irányulnia, mindkettőjük számára azonos." (93)
"A művészet megmutatása lényege szerint olyan, hogy valaki számára van, akkor is, ha nincs ott senki, aki csupán hallgatná vagy szemlélné." (93)
Utolsó kommentek